Svar: Afvænning af natflaske - 7 mdr.

2. december 2021

Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Jeg anbefaler, at børn i 7 måneders alderen tilbydes 4 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og det betyder faktisk, at jeres datter stadig skal have 3 flasker i tidsrummet 18.30-06, som hun får. Det er altså ikke her, at I skal fjerne flaskerne, men om dagen - og her skal hun i stedet tilbydes mellemmåltider og vand af kop :)

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser derfor således ud:

Tidlig morgen (eller nat): Flaske og sover videre

Vågner og dagen begynder som nu omkring kl 06

Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop.

Sen morgen 8: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.

Puttes til dagens 1. lur og skal ikke længere tilbydes flaske her.

Formiddag 10: Små bidder af en blød bolle med lidt smør, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter og lignende at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur som nu ca. 12.30

Eftermiddag 14-15: Små bidder af en blød bolle med lidt smør, måske en grødmuffin eller lignende at gumle på selv, frugtmos og lignende. Vand af kop.

Puttes evt. til en powernap ca. kl 16 som nu

Aften 17.30: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager. Det skal være moset mad, men maden gøres gradvist grovere og får mere og mere bid. Suppleres igen med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten 18.30

Sen aften 22: Drømmeflaske og sover ...

Annonce

... videre

Hvis jeres datter trives bedst med at få sin natflaske kl 02 og ikke f.eks. kl 04, så er det helt okay. Det er dog et reelt behov at få denne flaske, så hun samlet set får sine 4 flasker over døgnet. Da hun har en meget tidlig rytme kan det sagtens forklare, hvorfor hun søger sin flaske om natten og ikke kan vente til om morgenen med at få den.

Når hun bliver 8-9 måneder gammel, så vil jeg anbefale jer, at I indfører en godnatgrød om aftenen, og den vil på sigt kunne være med til at mætte hende lidt ekstra, så hun begynder at kunne undvære natflaske helt. Men det er ikke endnu, der går nok lige en månedstid mere... Og det er naturligt en forudsætning, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt i løbet af dagen jf. dagsplanen :) De 3 flasker, som hun i 8-9 måneders alderen ofte vil trives med ligger derfor rigtig godt placeret før middagslur, aften og sen aften og det vil være et reelt mål at have til den tid.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når jeg anbefaler, at I fjerner f.eks. flasken før dagens første lur nu, så er det fordi, det vil være rigtige godt at lære hende, at hun godt kan sove uden at behøve sin flaske. Så I om dagen øver det at adskille flaske og søvn... Det er, som I selv nævner, vigtigt at hun ikke bruger sin flaske til at komme videre i søvnen på og et led i at lære dette er netop at kunne falde i søvn uden at have flaske i munden.

Når hun puttes til middagslur og om aftenen, er det derfor på samme måde vigtigt, at hun får sin flaske - men at hun slipper den og puttes, før hun sover, så hun også her lærer at sove uden flaske i munden, men forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove:)

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre